Skip to main content

Laurent Verheyen, CEO van Jean Verheyen, een verzekeraar met een zeer gespecialiseerde expertise in transport, kunst en erfgoed, geeft ons een paar kernpunten die meer inzicht geven.

Jean Verheyen, een Belgisch familiebedrijf opgericht in 1919, is gespecialiseerd in nicheverzekeringen die gespecialiseerde knowhow en polissen op maat vereisen. Als vertegenwoordiger van de vijfde generatie maakt CEO Laurent Verheyen de balans op van de markttrends en de positionering van de onderneming als gevolmachtigde onderschrijver.

Jean Verheyen is een zogenaamde gevolmachtigde onderschrijver: zij is gepositioneerd tussen de grote verzekeringsmaatschappijen, die aan haar de bevoegdheid delegeren om schadedossiers in gespecialiseerde domeinen te onderschrijven en te beheren, en de verzekeringsmakelaars die de verzekerden vertegenwoordigen.

“Onze twee activiteiten weerspiegelen de interesses en passies van de vijf generaties die elkaar hebben opgevolgd aan het hoofd van het bedrijf. Mijn betovergrootvader richtte in 1919 de divisie Transport op (waaronder de expeditie) en in de jaren 1980 voegde mijn vader de divisie Kunst & Patrimonium toe, omdat hij een groot kunstliefhebber was,” legt Laurent Verheyen, CEO van Jean Verheyen, uit.

Tegenwoordig kan de maatschappij dankzij haar aanwezigheid in diverse niches inspelen op de zeer specifieke behoeften van import-export professionals, logistiek medewerkers en ambachtslieden in de bouw, maar ook van juweliers, kunstverzamelaars en liefhebbers van luxegoederen.

“Deze diversiteit maakt ons sterker in een wereld die kampt met meerdere crises, of die nu geopolitiek, economisch of klimatologisch van aard zijn. Onze toegevoegde waarde is dat we voortdurend in contact staan met het veld en ons oor te luister leggen bij makelaars (voornamelijk Belgische, maar ook Franse en Nederlandse) die op zoek zijn naar zeer specifieke dekkingen voor hun klanten. Elk detail moet doordacht zijn en alles moet perfect duidelijk en goed begrepen zijn door alle partijen, zodat er geen onduidelijkheid bestaat in geval van een schadevordering,” voegt Laurent Verheyen toe.

Wordt transport steeds risicovoller?

De Transport- of Ladingverzekering van Jean Verheyen (haar belangrijkste activiteit qua volume van verzekeringspremies) dekt, per rit of per jaar, goederen die tijdens het transport blootgesteld worden aan de risico’s van diefstal, ongeval, besmetting, brand, behandeling, botsing, aanrijding, enz.

Sinds 2022 hebben de spanningen in de Zwarte Zee en de Rode Zee de complexiteit benadrukt van bepaalde situaties die door verzekeraars van verschillende nationaliteiten kunnen worden bekeken. Denk hierbij aan vragen als: “Wat doe ik met de lading aan boord als het schip lang wordt opgehouden in een Oekraïense haven? Hebben we het nu over piraterij of over oorlogsrisico bij aanvallen van de Houthi’s? Of ben ik goed verzekerd als mijn bedrijf goederen in België importeert in containers en ik niet weet of ze door een risicogebied zullen varen?

Als bewijs dat dit onderwerp steeds relevanter wordt, zette de International Union of Marine Insurance (IUMI) de kwestie van oorlogsrisico’s vorige week op de agenda tijdens haar jaarlijkse conferentie in Berlijn.

Jean Verheyen is ook gespecialiseerd in het dekken van de aansprakelijkheid van logistiek dienstverleners en multimodale vervoerders met betrekking tot de aan hen toevertrouwde goederen.

“Logistiek dienstverleners leveren steeds meer diensten. Vroeger waren ze verantwoordelijk voor het vervoeren van goederen; tegenwoordig zijn ze vaak verantwoordelijk voor het uitbesteden van de hele logistieke keten voor bedrijven. Ze hebben dus zeer specifieke en uitgebreide verzekeringspolissen nodig om er zeker van te zijn dat ze goed beschermd zijn in het geval van een probleem,” legt Laurent Verheyen uit.

Transporteurs worden vaak aansprakelijk gesteld omdat er een reëel risico op diefstal of een ongeval bestaat. Het is echter belangrijk om in gedachten te houden dat wanneer goederen aan een vervoerder worden toevertrouwd, deze niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de volledige waarde van de goederen. De aansprakelijkheid is beperkt door het gewicht van de goederenen daarom is het belangrijk dat de rechthebbende op de goederen een vrachtverzekering afsluit.

Bovendien is de opmars van multimodaal vervoer (waarbij verschillende vervoerswijzen worden gebruikt om goederen te verplaatsen) nu van cruciaal belang om de milieu-impact van vervoer te verminderen. Aangezien de dekkingsvoorwaarden per transportmodus verschillen, zijn makelaars des te meer op zoek naar verzekeraars die, zoals Jean Verheyen, alle aspecten van multimodaal transport kunnen dekken.

Hoewel hij ladingen van meerdere miljoenen euro’s verzekert of medeverzekert met andere verzekeraars, vergeet Jean Verheyen de kleinste bedrijven en ambachtslieden niet. Hij biedt bijvoorbeeld een inhoudsverzekering voor lichte vrachtwagens.

Kunst & Patrimonium: oplossingen en preventie op maat

Jean Verheyen richt zich ook op verzamelaars, eigenaars van prestigieuze goederen en kunstprofessionals.

Het verzekeren van een prestigieuze woning, kunstwerken, meubels, juwelen, verzamelingen, enz. vereist een nauwkeurige schatting van elk item. Op dit gebied wordt elke verzekeringspolis op maat gemaakt. ​ “We moeten ​ een klimaat van vertrouwen en wederzijds begripscheppen . Persoonlijke voorwerpen hebben soms een sterke sentimentele waarde. Het vergt een delicate aanpak om dit te begrijpen en tegelijkertijd de reële waarde van de te verzekeren onderdelen vast te stellen tegen de marktprijs. Onze interne experts zijn opgeleid op dit gebied en geven ook advies, bijvoorbeeld over wat te doen als een kunstwerk valt of beschadigd raakt door water of brand,” merkt Laurent Verheyen op.

Muzikanten en orkesten kunnen hun instrumenten en uitrusting ook verzekeren bij Jean Verheyen.

Galeriehouders, beursorganisatoren en musea doen ook een beroep op onze diensten om het transport van werken te verzekeren of kiezen voor een globale oplossing om een voortdurend wisselende stock van kunstwerken te verzekeren.

Eigenaars van luxewagens, oldtimers en plezierboten worden zeker niet vergeten en kunnen een speciale polis afsluiten om de objecten te verzekeren die hen het meest na aan het hart liggen.

ELI

Author ELI

More posts by ELI