Er hangt hoogspanning in de lucht in het casino van Namen want van 23 tot 27 oktober is de Crazy Horse er te gast. Het wordt de eerste buitenlandse trip voor het Parijse cabaretensemble sinds de pandemie. De Belgische eigenaar, Philippe Lhomme is alvast in de wolken dat hij de show naar zijn thuisland kan brengen. Voor Emmanuel Mewissen, CEO van Gaming1, kadert dit in de nieuwe strategie van het casino om meer cultuur en animatie aan te bieden en zo een groter publiek aan te trekken.
Le Crazy Horse
De Franse hoofdstad staat bekend om zijn talloze cabaret- en dansshows waarbij vrouwelijk schoon een prominente rol opeist. En Le Crazy Horse de Paris is sinds 1951 één van de exponenten hiervan. De liefhebbers van dit eerder sensuele en esthetische genre hoeven zich evenwel niet naar de lichtstad te begeven want van 23 tot 27 oktober strijken een tiental danseressen van het ensemble neer in het casino van Namen om twee keer per dag het Forever Crazy-spektakel op het podium te brengen. Het is de eerste buitenlandse opvoering voor het gezelschap sinds de pandemie.
Philippe Lhomme, mede-oprichter van de media- en evenementengroep Deficom die eigenaar is van de Le Crazy Horse, is fier dat ‘zijn’ show neerstrijkt in de hoofdstad van Wallonië. ‘Ik ben zeer opgetogen met de reactie van het publiek want na enkele weken zijn alle shows zo goed als uitverkocht.’ Hij kocht via Deficom zo’n 15 jaar geleden het cabaret toen het naar eigen zeggen in verval was. ‘We hebben Le Crazy Horse nieuw leven ingeblazen door er weer een creatieve plaats van te maken met tal van nieuwe, innovatieve shows.’ Het cabaret is elke dag van het jaar open en er worden telkens twee shows opgevoerd en op zaterdag zelfs drie. ‘En elke dag opnieuw spelen we voor een uitverkochte zaal, telkens goed voor 210 plaatsen.
Nieuw publiek
Terwijl het publiek vroeger vooral uit oudere mannen bestond, zijn het nu vooral jongeren en vrouwen die komen opdagen. ‘Bijna twee derden van het publiek is vrouwelijk en veel bekende koppen die Parijs aandoen, komen bij ons over de vloer’, zegt Ornella Piacentile, één van de danseressen gekend onder de naam artiestennaam Bamby Splish-Splash. Ze voegt er in dezelfde adem aan toe dat specifieke evenementen helpen om Le Crazy Horse op de kaart te zetten. ‘De opname van een videoclip door Beyoncé en vooral de opname in onze thuishaven voor een aflevering van de bekende Netflix-reeks Emily in Paris leggen ons geen windeieren.’
Voor Emmanuel Mewissen, CEO van Gaming1 (in 2018 ontstaan uit een fusie van alle gaming-activiteiten van de Luikse Ardent groep) is de komst van het spektakel onderdeel van een doelbewuste strategie. ‘Sinds we in 2022-2023 zo’n 23 miljoen EUR in het casino van Namen hebben geïnvesteerd en het hebben omgedoopt tot Circus Casino Resort Namur, bieden we meer dan alleen gaming aan. En door meer animatie, cultuur en conferenties te brengen, willen we een nieuw publiek aanspreken. De komst van Le Crazy Horse kadert dan ook perfect in die nieuwe strategie.’ Mewissen steekt zijn enthousiasme en fierheid niet onder stoelen of banken maar drukt tegelijk uit dat op het Naamse casino nu een zware verantwoordelijkheid rust om de komst van het twintigkoppig gezelschap waarvan de helft dansers en de andere helft begeleiders zoals artistieke medewerkers maar ook klank- en lichttechnici in goede banen te leiden.
Plannen
De eigenaar van Le Crazy Horse, Philippe Lhomme heeft geen plannen om met zijn cabaret andere Belgische steden aan te doen. ‘We hebben ons in België exclusief verbonden aan het casino van Namen.’ Dit betekent niet dat er geen andere buitenlandse trips zijn gepland. ‘Want naast korte trips zoals naar andere Europese steden, werken we momenteel aan een tour door Zuidoost-Azië en mikken we terug op vaste stekken zoals bij MGM in Las Vegas of in Korea, Uruguay of Australië zoals voor de pandemie.’ Daarenboven krijgt het cabaret steeds meer aanvragen voor privé-evenementen zoals van merken uit de modewereld die een nieuwe kledijlijn willen lanceren of promoten.
Volgens Lhomme kan Le Crazy Horse dat bolwerken omdat het over een team van 30 danseressen beschikt die permanent in topvorm verkeren. Danseres Jena Serri, dat als Zelda Showtime door het leven gaat, beaamt dit. ‘We verzorgen ons tot in de puntjes zoals topatleten en worden ook goed begeleid. Dit kan ook niet anders aangezien we 22 avonden per maand twee of op sommige dagen zelfs drie shows opvoeren.’ Ze is ten slotte ook opgetogen om opnieuw buiten de landsgrenzen te kunnen optreden en kijkt alvast uit naar de reactie van het Belgische publiek.