Meer dan de helft van de consumenten is zich niet bewust van herkomst kleding bij aankoop
Er wordt nog weinig nagedacht over duurzaamheid wanneer het gaat om (online) kleding kopen.
Meer dan de helft van de consumenten (54%) kijkt niet naar waar hun kleding vandaan komt bij de aanschaf hiervan. Ze letten hierbij ook niet op of deze op een ethische en duurzame manier is geproduceerd, zonder kinderarbeid, uitbuiting en met zo min mogelijk belasting voor het milieu. Overigens is twintig procent van deze groep wel van plan hier in de toekomst meer rekening mee te houden. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), gedaan onder duizend consumenten in België.
Duurzaamheid niet top of mind
Ook bij online aankopen blijkt dat duurzaamheid nog altijd niet top of mind is bij de consumenten. Zo wil 42 procent liever niet betalen voor retourzendingen, ook niet als dit bijdraagt aan de vermindering van de CO2-uitstoot. Toch wordt er door een kleine groep (15%) wel nagedacht over duurzaamheid bij de aankoop van nieuwe kleding. Zij geven zelfs aan geen kledingstuk te kopen wanneer ze niet helemaal zeker zijn van een duurzame afkomst en ethische werkomstandigheden.
Fysiek winkelen om retourkosten te ontwijken
Behalve het milieu spelen ook de kosten die komen kijken bij retourzendingen een rol. Om kosten te besparen voor een mogelijke retourzending, geeft bijna de helft (48%) van de consumenten aan liever in een fysieke winkel hun aankopen te doen. Eveneens 48 procent van de ondervraagden is terughoudend met winkelen bij webwinkels als ze moeten betalen voor een retourzending. Indien een webwinkel kosten aanrekent voor het retour zenden van producten is ruim een derde (36%) geneigd de bestelling te houden, zelfs als ze niet tevreden zijn.
“Duurzaamheid blijft een groeiend aandachtspunt voor consumenten, met een significante minderheid die actief zoekt naar duurzaam en ethisch geproduceerde kleding. Het is positief om te zien dat de wil er is om hier in de toekomst meer op te focussen, maar tegelijkertijd veelzeggend dat de meerderheid liever niet wil betalen voor retourzendingen”, stelt Ewout van Rossum, Retail Manager voor de Benelux bij Lightspeed.
“De kosten voor retourzendingen en de voorkeur voor fysieke winkelervaringen blijven belangrijke factoren in het aankoopproces”, vervolgt van Rossum. “Dat je deze twee aspecten als retailer kan bundelen en mensen de mogelijkheid biedt om zowel fysiek als online aankopen te doen, zorgt voor een optimale klantervaring. Bij Lightspeed willen we ondernemers motiveren zowel duurzaamheid als klanttevredenheid na te streven. Zo verminder je met geautomatiseerd voorraadbeheer bijvoorbeeld voorraadoverschotten en overmatige productie, waardoor duurzaamheid in de supplychain wordt bevorderd.”
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed in samenwerking met OnePoll. In totaal hebben 1000 Belgische consumenten deelgenomen aan dit onderzoek.
Over Lightspeed
Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.
Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.
Voor meer informatie, zie lightspeed.nl en lightspeed.be
Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube and Twitter