Reviews voor één op de vijf doorslaggevend
Maar liefst 42 procent van de consumenten checkt voor het kopen van een product eerst de online reviews. Dit blijkt uit onderzoek van het geïntegreerde kassa- en betaalplatform Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), uitgevoerd onder duizend consumenten in België. Iets meer dan een derde (34%) bekijkt de reviews op de website van de (web)winkel voordat ze een product aanschaffen en een op de vijf (21%) doet dit via social media. Daarnaast geeft dertien procent aan meer vertrouwen te hebben in reviews op sociale media dan in de online recensies van de (web)winkel zelf.
Productreview doorslaggevende factor bij aankoop
Negentien procent van de consumenten geeft zelfs aan dat online reviews doorslaggevend zijn bij hun keuze om een product wel of niet aan te schaffen. Een grote meerderheid (77%) laat wel eens een online review achter over de winkel die ze bezoeken of het product dat ze kopen, waarvan vijftien procent aangeeft dit eens in de drie maanden te doen en een vijftien procent eens per maand. Twaalf procent laat wekelijks een review achter, en een even grote groep doet dit meerdere keren per week tot dagelijks. Bijna een kwart van de consumenten (23%) laat nooit een review achter.
Review achterlaten: vaker na positieve ervaring
Uit het onderzoek blijkt dat 41 procent van de consumenten een review achterlaat na een positieve ervaring, tegenover bijna een op de drie (29%) die dit juist doet na een negatieve ervaring met het aangekochte product. Consumenten laten echter niet alleen reviews achter op basis van de producten die ze kopen, maar ook bij positieve ervaringen met een winkel of webshop. Bijna een kwart (23%) geeft aan een review achter te laten na een positieve winkelervaring, een op de vijf (22%) doet dit na een negatieve ervaring met de (web)winkel.
Ewout van Rossum, Regional Retail Director Benelux bij Lightspeed: “Deze cijfers onderstrepen de cruciale rol van consumentenfeedback in het aankoopproces. Klanten gebruiken reviews om hun ervaringen met winkels te delen, en dat gaat verder dan alleen de producten. Reviews geven niet alleen inzicht in klanttevredenheid, maar bieden ook waardevolle feedback om de dienstverlening en het productaanbod te verbeteren. Het is opvallend dat bijna een kwart van de consumenten (234%) aangeeft nooit een review achter te laten. Dit biedt een kans voor winkels om deze groep strategisch aan te moedigen hun ervaringen te delen, wat klantbetrokkenheid en vertrouwen kan versterken.”