Krimpflatie vs. inflatie en tools tegen personeelstekort
Uit een recent en onafhankelijk onderzoek dat Lightspeed heeft uitgevoerd onder Belgische consumenten geeft 63% aan dat ze zich ervan bewust zijn dat horecazaken beter zijn gaan letten op portiegroottes om zich te beschermen tegen inflatie en prijsstijgingen. Daarnaast geeft 49% aan dat ze geen problemen hebben met het zogenaamde krimpflatie-fenomeen of met restaurants die hun menuprijzen verhogen als dat hen daardoor financieel veilig stelt. 51 procent stelt wel dat ze graag willen dat horecaondernemers dit als dusdanig aangeven.
Daarnaast is 42% van de Belgische consumenten ook van mening dat QR-codes een goede oplossing zijn voor horecaondernemers om zich te beschermen tegen stijgende prijzen. Vooral consumenten tussen de 18 en 44 jaar (51%) zijn het hiermee eens. Bij consumenten van 55 jaar of ouder zakt dat cijfer naar 26.5%.
Digitale tools zoals menu-engineering en QR-codes bieden horecaondernemers die lijden onder stijgende grondstofprijzen of kampen met personeelstekort een concreet hulpmiddel. Ze geven meer inzicht in de prestaties van de gerechten op een menukaart en verlichten respectievelijk de werkdruk bij het bedienend personeel. De nieuwste versie van Lightspeed Restaurant (K-series) biedt horecaondernemers dergelijke tools en meer om zich beter te wapenen tegen huidige en toekomstige uitdagingen in de horecasector.
Over het onderzoek
1.000 Belgische consumenten namen deel aan dit onderzoek, dat werd uitgevoerd door OnePoll, een onafhankelijk marktonderzoeks- en enquêtebureau.
Over Lightspeed
Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.
Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.
Voor meer informatie, zie https://www.lightspeedhq.be
Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube and Twitter